Penulis Blog Iini

My photo
Seorang anak muda beragama Islam. Berumur belasan tahun. Menulis blog hanya untuk mendapat keredhaanNya. Mendukung kepada kebenaran. Membasmi kemungkaran. Menegakkan keadilan berlandaskan Qanun-qanun Syara'. Syahid itu utama.

Rakan Setia

27 December 2012

Mana Letaknya Bahasa Kalau Tak Berbudi !!

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat malam dan salam sejahtera. Minta maaf jika ada autoplay music ketika anda melayari blog ini. Menjadi kepantangan sesetengah blogger memasang autoplay music di blog. Dan bertambah meluat apabila menghabiskan sepuluh minit untuk mencari button pause autoplay. Memang menyampah. Tapi, tunggu dulu. Aku dah buang dah autoplay. Aku sendiri pun menyampah sound-sound bagai nih. So, jangan risau korang boleh surfing blog ni dengan aman. Hari tu aku just nak promote je lagu Istikharah Cinta tu sebab aku teringatkan sorang kawan aku ni, Ijat. Haha !!

Berbicara mengenai budi bahasa, semua orang tau benda ni. Tapi bukan semua orang tau nak laksanakan. Macam tadi. Memang nak kata sakit hati, takde lah sangat. Tapi sikit terasa tu ada lah. Tapi guwa tak makan dalam punya. Ni just guwa kongsi je.

****************

Mukaddimah ..


Pagi-pagi lagi my brother and I dah jejakkan kaki ke hospital. Nak buat medical check up. Kira-kira pukul 7.50 a.m guwa dah sampai. Rasa malas pun ada lah juga. Tapi guwa kuatkan, lawan penyakit ni sebab dah buat temu janji kan. Mana boleh sesuka hati tak datang. Silap-silap kena blacklist. Okey-okey. Dah sampai awal tu guwa tekad nak amik sarapan dulu dekat kafeteria. Dengan rasa berduitnya, terus guwa turun tangga *lif ramai sangat*. 

Sampai je kafe, guwa terus cari nasi goreng. Tu dah memang feveret, nak buat camno kan. Guwa memang pantang jumpa nasi goreng. Menggunung guwa senduk. Dek seronok menyenduk, guwa tak perasaan mak cik owner kafe ni datang kat guwa. Lalu guwa terdengar,

Owner : "Dik, ko ni melantak ke apa? Kalau nak melantak pergi buat kenduri."

Aku     : "Ya, cakap dengan saya ke? *sambil tunjuk jari ke dada*"

Owner : "Yelah, takkan tak dengar. Pekak ke bisu?"

Aku     : "Err, sorry kak tak perasan tadi."

Owner : "Ingat ko pekak ke bisu tadi. Tu *sambil memuncung*  nasi tu ko makan sorang      ke? Perut apa ko ni dik?"

Aku     : "Kalau saya makan sorang pun, perlu ke akak kisah? Saya bayar *rasa nak jerit je* !!

Owner : "Ouh, okey-okey."

Aku     : *terus pi makan and dah settle, terus blah


*maaf dialog tak real. tapi seakan-akan lah."

*************


Lihat, ini bukan rekaan aku. Ini realiti hidup kita sekarang ni. Terpulanglah korang nak kata apa. Tapi aku rasa kita semua pernah jumpa orang yang macam ni. Hari-hari tengok iklan tv dok kata "Budi Bahasa Budaya Kita", "Berbudi Amalan Mulia", tapi perangai masih di takuk yang sama. Whats wrong man !!!


Dah bosan dah tengok ni !!


"Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa." Kalau kita tak berbudi bahasa, macam mana orang lain nak berbudi bahasa dengan kita. Makanya, keluarlah dialog aku tu yang aku rasa aku pun takut nak tulis balik. Haish akak ni. Pagi-pagi lagi dah buat aku tambah dosa. Ya Allah, ampunkan aku dan akak tu tadi. Amin.


Orang tua dah pesan !!


Okey-okey. Makan malam sudah siap. Guwa rasa lapar dari tengah hari tak makan. Malam ni ada Dendam Sarakit. Nak tengok Si Sarakit tu menyeramkan ke tak. Tak silap guwa, minggu ni minggu last. Ouh tak, malam ni cerita DON 2.

Okey charlobette !! 

Wassalam...



p/s : "Berbudi itu mulia. Tak berbudi, hidup merana."


    

No comments: