Penulis Blog Iini

My photo
Seorang anak muda beragama Islam. Berumur belasan tahun. Menulis blog hanya untuk mendapat keredhaanNya. Mendukung kepada kebenaran. Membasmi kemungkaran. Menegakkan keadilan berlandaskan Qanun-qanun Syara'. Syahid itu utama.

Rakan Setia

22 December 2012

Aurat Isu Lama !!

Assalamualaikum w.b.t.


seram ke ??


Selamat malam semua. Alhamdulillah, dunia masih belum kiamat seperti yang digembar-gemburkan oleh puak Mayan yang entah apa-apa tu. Dahlah sesat, dah tu menyesatkan orang lain pulak tu. Berganda-ganda dosanya tu. Nauzubillah !! Agak-agaknya berapa ramai la orang puak Mayan yang convert Islam semalam. Mesti ramai. Haha !! *errrkkk, tetiba gelak...*

"Di tepi pantai nan indah." Cewah ! Baru sehari pergi kenduri, dah nak menyanyi-nyanyi. Bukan apa, tadi gua teringat seorang tua berkaraoke. Dah kalau orang tua, lagunya pun agak-agak tua la. Ala-ala Retro gituu. Tapi yang gua sakit hati sangat, dari start gua sampai event tu, sampailah gua nak balik, beliau ni asyik dengan retro je. Kitorang yang datang ni  nak lah jugak dengar dia berhip-hop ke, rapping ke, barulah ada feel. Kitorang ni darah muda lagi. Arrgghhh !! Biarlah, balik rumah boleh sambung karaoke. Okey-okey, aku nak straight to the point *padahal dah banyak melalut ni.*

Sebenarnya ni isu lama. Bukan niat aku nak bangkitkan balik. Tapi kalau tak selalu dibangkitkan, orang akan rasa benda ni bermusim dan tak penting. Tak nak lah jadi macam isu buang bayi. Bila first-first dulu, orang bukan main lagi simpati. Bila dah lama, orang pun tak ambil peduli lagi. *Ceh !! Dah macam pantun pulak.*

ehem-ehem !!

Yaa ! Isu aurat. Isu lama bukan? Aku kira isu ni sejak sebelum aku lahir lagi dah berbangkit. Mak ayah aku kata la !! Aku tak tau sebab aku pun belum wujud lagi. Tapi serius, aku respect siapa yang boleh berbalah menegakkan isu ni. Memang gua tabik spring-spring toing-toing kepada siapa yang berani tegur pasal isu ni. Tak kiralah, face by face ke, tweet by tweet ke, chat by chat ke apa lagi entah, Korang memang hebat. Dan aku dah jumpa orang-orangnya. Antaranya kawan gua sendriri. Gua tabik lu der. Toing-toing punya !!

Bagi aku, tiada istilah belum sampai seru dalam isu penutupan aurat ni. Dan aku yakin, para ulama' akan besetuju dengan fatwa aku ni, sebabnya aku pun tiru fatwa diorang. *eh, melalut pule..* Kalaulah nak kata tak sampai seru, tu semua bohong. Aku ulang, BOHONG,BOHONG,BOHONG !! Hidayah memang Allah yang bagi, tapi perlu dicari. Macam rezeki juga. Kalau kita duduk goyang kaki, ingat rezeki boleh masyuk ke?? Haish !!


bukan isu remeh-temeh !!

Untuk perhatian kengkorang semua yang free hair and short trousers tuu, isu aurat ni bukan isu remeh-temeh macam aku terbaca dekat twitter semalam. Wak lu nak kata isu tudung, aurat tu semua isu remeh-temeh. Lu ingat lu masuk neraka nanti tak bawa family lu sekali ke? Cantik je cakap isu aurat isu remeh. Tak sayang family ke? Bila tanya nak masuk syurga ke neraka, tau pulak nak pilih syurga. Dah tu yang kau tak tutup aurat macam mana nak dapat syurga. Benda senang pun kau kata susah. 

Okey-okey gua be cool jap.... sambung balik ...

Firman Allah s.w.t :

"Katakanlah kepada wanita yang beriman : Hendaklah mereka menahan pandangan mereka   dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutup kain tudung ke dadanya…" 
(al-Nuur : 31)

Seterusnya,

"Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin : “Hendaklah mereka menghulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka”. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." 
(al-Ahzab : 59)

Dalam hadis Rasulullah s.a.w bersabda :

Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (1) Kaum yang membawa cemeti seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian.” 
(H.R. Muslim)

Seterusnya lagi, 

muka & tapak tangan je !!
Asma’ binti Abu Bakar telah masuk ke tempat Rasulullah SAW berada sedangkan dia memakai pakaian nipis. Rasulullah SAW lalu berpaling daripada memandangnya sambil berkata, “Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haid) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.” 
(H.R. Abu Dawud)


So, korang rasa isu aurat ni isu remeh lagi ke? Aku dah bawa empat dalil. Dua dari al-quran, dua dari hadis. Pilihan dah tersedia. Terpulang la korang nak terima ke tak. Gua tak nak cakap lelebih. Kang ada yang sentap pulak. Tapi gua peduli apa !! Bukan gua cakap benda salah. Cuma gua rasa cara tulisan je agak kasar sikit. Sorry lah, ni dalam maya je. Insyaallah.

Okey-okey, gua nak stop ni. Nak tengok kekejaman Israel laknatullahi 'alaik at Majalah 3. Akhir kata penutup bicara, wassalam ...

p/s: “Tidak aku tinggalkan fitnah selepasku yang lebih boleh membawa mudarat kepada lelaki selain wanita.” (H.R. Bukhari)


No comments: