Penulis Blog Iini

My photo
Seorang anak muda beragama Islam. Berumur belasan tahun. Menulis blog hanya untuk mendapat keredhaanNya. Mendukung kepada kebenaran. Membasmi kemungkaran. Menegakkan keadilan berlandaskan Qanun-qanun Syara'. Syahid itu utama.

Rakan Setia

18 December 2012

Khawarij dan Dr. Yusuf Al-Qaradhawi !!!

Bismillah. Salam 'alaik.

Aku tak tau nak cakap apalah dengan seorang ustaz ni. 
Sebelum ni mengeluarkan fatwa tiada jihad di Palestin. 
Sekarang keluar fatwa beliau yang mempertikai fatwa-fatwa 
yang dikeluarkan oleh Dr. Yusuf Al-Qaradhawi. 
Korang boleh tengok video ni dulu. Tengok yaa !!







Video ni bukan nak jatuhkan kredibiliti beliau sebagai seorang ilmuan mahupun ustaz. Sama sekali tiada niat. Memandangkan video ni dah tersebar di Facebook, aku rasa tak salahlah kalau aku post dekat sini pulakkan.

Aku akui keilmuan beliau. Bahkan aku sangat kagum dengan ilmunya yang tinggi, cara dan kepetahan beliau berhujah. Malah aku rasa lah, beliau boleh dikategorikan sebagai ulama' muda. Tak kisahlah dia ni orang kerajaan ke, pembangkang ke. Memang sumpah aku cakap, dia ni memang awesome ilmunya. Nama pun dah gah macam nama kitab ilmu. Tapi kalau ilmu tinggi menggunung sekali pun kalau diletak atau diguna pada tempat yang salah, tak guna jugak kan. Tu aku no komen. Wallahu a'lam.

Namun, kenyataan beliau baru-baru ni sedikit sebanyak telah mengkonfiuskan ramai pihak termasuk aku. Kononnya fatwa-fatwa Dr. Yusuf Al-Qaradhawi berunsurkan pandangan golongan Khawarij. Sebelum tu siapa yang tak tau apa itu Khawarij, boleh klik sini. Baca dulu tentang khawarij baru korang paham. Nak lebih lanjut search je Dr. Google tu yaa !!


Pada pendapat aku lah kan, fatwa Dr. Yusuf yang menyeru supaya diadakan himpunan 
demonstrasi di Mesir sebagai tanda protes ke atas pemerintahan kuku besi Hosni Mubarak 
dan penghalalan ke atas darah beliau bukan suatu cubaan menimbulkan provokasi. 
Bagi aku lah !! Aku memandangnya sebagai satu bentuk seruan jihad. 

Seperti yang kita tahu, Hosni Mubarak terlalu kejam dan zalim terhadap rakyat Mesir sama ada Muslim or non-Muslim. So kalau ikut aku lah, orang macam tu memang layak kena lanyak je. Jadi pemimpin menyusahkan rakyat. Sebab tu aku tak rasa Dr. Yusuf cuba nak timbulkan provokasi. Kalau nak kata betul, wallahu a'lam la. Ilmu aku masih cetek lagi. Kalau nak kata tak betul pun aku tak tahu. Harap tak betul lah. 

Namun, aku tabik dengan hujah-hujanhnya. Aku tak salahkan ustaz ni 100%. Mungkin pandangan beliau ada betulnya di sisi Allah. Barangkali pandangan aku yang salah. Ianya suatu pandangan yang disokong oleh ramai juga ulama' lain. So seperti yang aku cakap tadi, aku tak berilmu nak komen ulama'. Aku hanya mampu menyuarakan pandangan je. Tak lebih dari tu.

Kepada golongan atau puak atau lebih khusus pengikut ustaz ni, kalau boleh jangan terlampau taksub. Jangan jadi seperti golongan Syiah yang mengagungkan Saidina Ali, pada hal Saidina Ali tak pernah mengagungkan dirinya pun. Selidik dulu lebih elok. 


Firman Allah SWT yang bermaksud: 


"Wahai orang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidiklah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menampakkan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan." 

(Surah al-Hujurat,ayat 6)


Wassalam !!!



p/s: Entri ni berdasarkan pendapat aku je. Kalau korang nak terima ke, tak nak ke, terpulang korang lah. Lagi sekali, ni pandangan aku !!

No comments: